Audi A2 3L

Audi A2 3L


Min siden juli 2003

Denne trecylindrede lavenergibil 1,2 TDI adskilte sig på mange punkter fra de øvrige A2-versioner.

Den automatiserede gearkasse blev, ligesom på søstermodellen Volkswagen Lupo 3L TDI, betjent hydraulisk ved hjælp af en gearskifter og gennemtvang gennem en optimeret styresoftware meget tidlige gearskift. I den tilkoblelige Eco-modus blev der automatisk skiftet til friløb når føreren slap speederen, for ikke at miste energi på grund af motorensbremsevirkning. Samtidig blev også start/stop-systemet, som efter fire sekunders stilstand afbrød motoren, aktiveret. Ved kørsel i automatisk gearskiftemodus blev Eco-funktionen automatisk tilsluttet, hvilket ligeledes aktiverede en mere sparsom motorstyring med en reduceret maksimal effekt på 33 kW (45 hk) mod normalt 45 kW (61 hk). Det var dog muligt at skifte gear manuelt ved hjælp af Tiptronic-skiftekulissen.

Af vægtbesparende grunde var undervognen delvist fremstillet af aluminium og mere kompakt opbygget; bagsædet var konstrueret i letbygning og var ikke delt, brændstoftanken kunne kun rumme 20 liter indtil 2003, hvor kunderne uden merpris kunne vælge mellem 20- eller 34-liters tank. Panoramataget Open-Sky var aldrig tilgængeligt til 3L-modellen, og klimaanlæg og servostyring var til denne version sammen med forskellige andre former for ekstraudstyr kun tilgængeligt uden for Danmark. Det skyldes hovedsageligt at-3L versionen blev begunstiget afgiftmæssigt via Lupoloven, hvor den danske stat gav en afgiftsreduktion på kr 50-60.000,- grundet den særlig gode brændstoføkonomi. Det var desværre et uomgåeligt krav fra staten at 3L modellen (gælder også for Volkswagen Lupo) at bilerne intet ekstraudstyr måtte have for at afgiftsreduktionen kunne gives. Dette betyder, at alle 3L-modeller med fabriksmonteret servostyring eller klimaanlæg betyder, at bilen er parallelimporteret som oftest fra Tyskland. Som standard var bilen udstyret med ESP, aluminium/magnesium-fælge med dæk af størrelse 145/80R14, som reducerede rullemodstanden betydeligt.

Grundet vægt- og aerodynamikoptimeringer er bilen indtil i dag med sit normforbrug på 2,99 liter pr. 100 km den eneste serieproducerede femdørs treliterbil. Bilens CW-værdi er 0,25, hvilket placerer den på en med Honda Insight delt førsteplads mellem alle op til 2008fremstillede, serieproducerede biler.

1,2 TDI-motoren opfyldt fra fabrikken Euro3-normen (fra modelår 2004 Euro4). I Tyskland er det dog muligt at omkode den til D4[3]. I bilens produktionstid kunne den ikke leveres med partikelfilter, men det har siden 2010 kunnet eftermonteres, og herefter ville bilen kunne tildeles den grønne miljømærkat til alle Tysklands miljøzoner.[4] A2 TDI 3L var frem til 31. december 2005 fritaget for ejerafgift i Tyskland. På grund af den høje anskaffelsespris blev der kun fremstillet ca. 6.500 eksemplarer af bilen.

info@syddjursauto.dk

+45 5043 9024

Copyright @ All Rights Reserved